Pedoman Hidup Berasaskan Falsafah dan Teologi


Kumpulan teori dan aliran falsafah dan teologi yang tercatat dalam sejarah.
Pedoman Hidup Berasaskan Falsafah dan Teologi 
Buku 1 - Ihya Ulumuddin
Ringkasan Pemahaman dari : ciknin
Terjemahan asal dari Syed Nawab Ali M.A, Professor Kajian Parsi, Kolej Baroda



PENDAHULUAN
Membaca dengan teliti risalah-risalah konstruktif dari  Pemikir-pemikir terulung dari agama-agama yang berbeza seharusnya membantu untuk menggalakkan sekurang-kurangnya sikap saling menghormati, bahkan sikap bekerjasama yang sepatutnya di kalangan para penganutnya berbanding dengan aktiviti yang hanya mempelajari diskusi-diskusi kritis yang selalu dilakukan oleh orang-orang yang berfikiran cetek.

Atas sebab ini, sejumlah kecil kutipan ini adalah daripada hasil kerja konstruktif utama Al Ghazzali telah yang telah dimasukkan dalam Kajian Gaekwad jurusan Agama dan Falsafah. Tujuan siri itu adalah untuk membina dan bukannya kritikal, dan seterusnya, ia bertujuan untuk menjadikan jilid-jilid ini menarik perhatian 
kepada awam dan para cendekiawan. 

Topik pemahaman dan penghayatan yang lebih luas dan betul tentang semangat Islam, sangat terhad dan agak mengecewakan kerana ianya sangat sedikit di dalam bahasa Inggeris[6] Karya ilmu-ilmu dari ugamawan ini masih banyak tidak di terjemah dari Bahasa aslinya iaitu bahasa Arab dan Persia. 

Adalah diharapkan pada masa hadapan lebih banyak perhatian akan beralih ke arah ini. Sementara itu, volum sekarang ini setidak-tidaknya boleh berfungsi untuk membangkitkan rasa minat pembaca.


Projek  ini telah dijalankan diatas permintaan Profesor Widgery, yang kepadanya saya terhutang budi atas beberapa cadangan menambah baik dan penelitiannya terhadap keseluruhan manuskrip serta penelitian akhir penulisan.
NAWAB ALI

Baroda, 1920.
[7]
ISI KANDUNGAN
Pendahuluan  muka surat 
Pengenalan
Senarai karya Al Ghazzali
I. Sifat Manusia
II. Kebebasan dan Tanggungjawab Manusia
III. Bangga diri dan angkuh (sombong)  
IV. Persahabatan dan Ketulusan
V. Hakikat Cinta, dan Kebahagiaan tertinggi (mutlak) Manusia
VI. Keesaan Tuhan
VII. Kecintaan Allah dan petunjuknya
VIII. Redho atau tunduk bersukacita kepada Kehendak-Nya
[8]

[9]

PENGENALAN
Kajian Perbandingan Agama, sangat menarik sebagai satu alat penyelidikan intelektual, ia mempunyai nilai mendalam dalam mempengaruhi, meluaskan dan mendalamkan erti kehidupan beragama. Nilai praktikal akan menjadi lebih diakui sebagaimana ditunjukkan oleh tanda-tanda. Realiti pengalaman beragama akan semakin mendalam sehingga membawa insan kenal bahawa prinsip beragama adalah tahap tertinggi yang perlu di rasai. 

Terlalu awal untuk kita menyimpulkan bahawa ramai mengakui dan memberi pengiktirafan yang serius terhadap nilai-nilai ini di kalangan masyarakat dunia, walaupun ada banyak sebab untuk untuk bersetuju bahawa kecenderungan pemikiran dan perasaan menghala ke arah ini semakin meningkat. [10] Salah satu cara terbaik untuk membantu kajian perbandingan agama dan mendorong kecenderungan ini adalah dengan menerbitkan buku-buku penting yang berkaitan dengan agama-agama, sebagai mewakili pandangan para cendekiawan dan agamawan. 

Jika kita melihat kepada  Islam, kita akan mendapati bahawa beberapa penulis dari barat menyifatkannya sebagai dalam keadaan kemerosotan yang progresif, manakala yang lain pula mahu kita percaya bahawa kemajuan Islam adalah sejenis ancaman. Adalah baik untuk dapat mengelakkan tujuan yang jelas kesimpulan mereka yang terletak di sebalik kedua-dua perselisihan pendapat itu. Namun demikian, bagi penulis adalah benar bahawa terdapat banyak kebekuan dalam Islam (agama mana yang tidak mengalami stagnasi kebekuan?), dan semaraknya sering kali hilang dan ajaran sebenar di salah erti kerana ketidakfahaman pembacanya. Bahasa arab bukanlah bahasa ibunda pembaca Al-Quran secara umumnya. Pengertian sebenar tentang konsep mekanis/tersirat yang lazim tentang sifat al-Quran sebagai satu bentuk wahyu ilahi selalu terabai di sebabkan hal kejahilan itu. 

Kami percaya bahawa kajian perbandingan agama akan membantu[11] untuk mengalihkan perhatian umat Islam dari hal-hal kebekuan tersebut kepada penekanan kepentingan yang menjadi tonggak utama di dalam Islam. Perkara ini harus menjadi hal utama dan normal dalam menyemarakkan minat yang semakin meningkat di dalam gerakan reformasi bagi meremajakan ilmu ini .Sehubungan dengan hal tersebut, sebagai pencetus semangat ini, perkara yang sangat tepat untuk pelajar agama dan bagi mereka yang tertarik secara langsung dalam kebangkitan rohani dalam Islam, untuk menerbitkan bahan ilmu berkenaan beberapa ajaran agama dan moral Ghazzali.
dalam bentuk yang mudah diakses. 

Seorang sarjana Barat telah menulis tentangnya bahawa dia adalah "tokoh yang paling hebat, pastinya paling berkarisma dalam sejarah Islam ... satu-satunya guru generasi baru yang setanding empat Imam yang agung dan ianya sejajar taraf "[1 ] di akui oleh umat Islam. 
Dan dia meneruskan dengan lebih lanjut; “Dalam kebangkitan Islam yang kini terlihat, masanya akan tiba dan kehidupan baru akan bermula dari kajian yang diperbaharui terhadap karya-karyanya.”[2] Tetapi Dieterici berkata tentang dia: “Sebagai seorang yang   tidak melihat keduniaan lagi dan skeptis yang ragu-ragu [12] dia menyelam dalam,  untuk pengalaman mengenali kekuasaan tuhan semata-mata, Tuhan yang maha kuasa (iaitu kuasa yang meliputi segalanya, seperti perkara memaknai Panteis) untuk mematikan semua refleksi saintifik.”[3] 

”[3] Adalah tidak wajar untuk bersetuju dengan penilaian itu, jika kita mengambil kira keseluruhan perjalanan karya Al-Ghazzali. Pujian yang paling besar mungkin adalah dari Tholuck: “Semua yang baik, layak, dan agung, telah meliputi jiwa besarnya di dedikasikan 
kepada ideologi Muhammadanisma (PBUH), dia menjiwai doktrin Al-Quran dengan ketakwaan pembelajarannya dalam cara gaya bentuk seperti asal di praktiskan oleh pengamal yang lebih awal darinya, pada pendapat saya, ia layak berada pada titik persamaan dan di persetujui oleh orang Kristian juga.Perkara apa pun yang paling unggul dalam falsafah Aristotle atau dalam tasawuf sufi, dalam diam-diam dia menyesuaikan perkara itu dengan teologi Muhammad (PBUH). 

Dari setiap aliran mazhab dia mencari cara untuk menerangi dan memuliakan agama, sementara ketaqwaannya yang tulus dan kesungguhan yang tinggi membuahkan  kepada hasil tulisan yang penuh memuji keagungan yang suci.”[4][13]Salah satu ciri sikap Ghazzali yang mempunyai erti yang besar dalam peningkatan kajian ke atas karya beliau menjadi sebagai pemangkin faktor ke arah kebangkitan Islam: Toleransinya: Walaupun mengenai ungkapan Al Hallaj, (misalnya, saya adalah kebenaran, iaitu sifat Tuhan) sebagai tidak berhati-hati, dia membantu orang itu dari segi mempertahankannya dan menyelamatkannya daripada hukuman mati atas tuduhan menghujat (mencemarkan agama).

Beliau menulis sebuah risalah tentang toleransi: Kriteria Perbezaan antara Islam dan Ajaran Sesat (Bidaah). Dalam ajaran toleransi ini dia merasakan dirinya merujuk kembali kepada dasar kebijaksanaan zaman Islam terawal dan kepada pihak berkuasa terbesar di awal  Islam. Dia "berusaha untuk menarik jiwa saudara seIslamnya kepada iman berdasarkan kerohanian yang menyatukan, untuk menyembah tuhan  yang ada di dalam hati manusia".[5]Pengaruh Ghazzali digambarkan oleh Mr. Macdonald sebagai teras utama[14] bahawa ia memimpin manusia kembali dari kerja keras skolastik berdasarkan dogma-dogma teologis kepada hubungan terus dengan kajian dan penafsiran Al-Qur'an dan Tradisi; memberi Sufiisme posisi yang terjamin dalam madrasah Islamiah; dan membawa filsafat dan teologi filsafat ke dalam jangkauan pikiran orang awam.[6]

Al Ghazzali telah memberikan sedikit gambaran tentang perkembangan awal agamanya sendiri dalam sebuah karyanya yang bertajuk: Munqidh min-ad-dalal. Kisah ini penting, tetapi seperti yang dinyatakan oleh Baron Carra de Vaux, penerimaan eksplisitnya terhadap tasawuf sufi bukanlah berdasarkan semata-mata akibat daripada kegagalan percubaannya yang lain untuk mencari penyelesaian kepada masalah yang paling mendalam di dalam kehidupan tetapi ianya adalah hasil daripada pengaruh zaman awalnya. Kerana, tidak lama selepas kelahirannya di Tus di Khorassan pada 450 Hijrah (1059 Masihi), bapanya meninggal dunia dan dia dibesarkan oleh seorang sufi. Namun begitu, kecenderungan kerohaniannya tidak begitu kuat seperti ketika dia mencapai kematangan ilmu dan umur.[15] Pada masa remajanya dia menumpukan pengajiannya   kepada kajian biasa seperti hukum kanun, teologi ortodoks, doktrin Mu'tazilah, dan berbagai mata pelajaran lainnya termasuk karya-karya para sufi. Untuk sementara waktu dia menjadi murid kepada Imam Imam Ashari Al Haramayn di Nysabur. Dia sendiri menerangkan sikapnya pada masa itu seperti seorang yang bekerja demi mendapatkan reputasi dan kekayaan. 

Tajuk: BEBERAPA PETIKAN KEAGAMAAN DAN MORAL AJARAN IMAM AL-GHAZZALI

Petikan ringkas daripada Ihya-u-Ulum-id-din 

Pengarang: Ghazzali

Penulis pendahuluan, dll.: Alban G. Widgery

Penterjemah: Syed Nawab Ali


BEBERAPA PETIKAN KEAGAMAAN DAN MORAL AJARAN IMAM AL-GHAZZALI
Penerbit asal: Baroda: AG Widgery, 1921

Dicetak oleh Encik KG Patel di Lakshmi Vilas P. Press Co. Ltd. dan diterbitkan oleh AG Widgery, Kolej,
Baroda, 5-1-1921.


Ringkasan dari Edisi Bahasa Inggeris oleh :Ciknin

Di terjemah secara bebas ke dalam bahasa Inggeris oleh

Profesor SYED NAWAB ALI 
Profesor Persia, Kolej, Baroda.




Dengan pengenalan oleh

ALBAN G. WIDGERY MA
Profesor Kajian  PerbandinganAgama,
Kolej, Baroda.


Cetakan asal dari Baroda: 
A. G. Widgery, 1921




No comments:

Post a Comment

al maidah ayat 60

QS. Al-Ma'idah Ayat 60 قُلْ هَلْ اُنَبِّئُكُمْ بِشَرٍّ مِّنْ ذٰلِكَ مَثُوْبَةً عِنْدَ اللّٰهِ ۗمَنْ لَّعَنَهُ اللّٰهُ وَغَضِبَ عَلَيْهِ ...