03 - Kenapa Perlu ada Website nie? Mahal kah nak beli website?

Kenapa anda perlu ada website? 


Dengan adanya dunia tanpa sempadan. Kita tak perlu lagi nak berjalan ketuk 
pintu pelanggan dari satu tempat ke satu tempat untuk beli produk kita. Kita 
cuma perlu ada tapak perniagaan sendiri di internet. Contoh tapak perniagaan 
milik kita ialah blog dan website. 

Bukannya tak boleh menumpang di Facebook dan Instagram. Tiada salahnya 
menumpang server/rumah orang. Tapi tak kan kita nak berniaga dengan cara 
menumpang selamanya. Kalau tumpang free mesti orang tak suka kan. Sekejap 
sekejap dia akan tanya, bila nak bayar biaya pengiklanan (seperti FB ads dan 

Instagram Ads). Kalau rasa tak segan silu, duduk lah seberapa lama yang kita 

  1. mahu. 


Mahal kah buat website dan blog? Ini soalan cepu mas, 

Jawapannya ialah, nak berniaga kena beli bahan mentah kan, berapa peratus 

dari harga jualan kita di asingkan untuk beli bahan mentah? Biasanya 30% kan 

(lebih kurang sahaja, saya rasa). Begitu jugalah budget untuk marketing. Letak 

tepi 10% untuk marketing. Kiranya website dan blog ni sebahagian dari 

marketing juga. 


Kalau jualan kasar anda RM1000 sebulan, ambil keluar RM100, untuk 

marketing dan simpan sikit sikit untuk buat website. Ada website yang free, 

murah dan mahal. Semua mengikut citarasa anda sendiri. Semasa mula 

berniaga dahulu saya guna blogspot yang free dahulu. Saya menabung untuk 

membeli domain, hosting dan website. Lebih kurang RM599 saya bayar, 

campur dengan design sekali. Orang tu beri E-book sekali cara nak buat ayat 

copywriting. Kira ok lah juga sebab selepas ada website, dah boleh promote 

melalui whatsapp, pelanggan tengok website, tempah dan daftar sebagai ejen 

dari website saya. Jimat masa saya nak key in semua data, dah tak perlu nak 

gajikan kerani untuk update semua data dan jualan saya. 


Kalau bayar gaji kerani RM1,500 sebulan. Itu dah kira banyak untuk perniagaan 

yang baru nak naik. Bayar website baru suku dari gaji kerani. Website tu pulak 

dah boleh bekerja 24 jam sehari. Untuk jadi peniaga yang berjaya, kita perlu 

tengok jika ada ruang untuk kita berjimat dan membuat kerja lebih pantas dan 

berkesan. 


Kalau ada minat nak bertanya tentang harga website dan kelebihan yang ada 

untuk anda tambah di dalam website anda, boleh pm saya.

#lamanwebjenamaanda
#malvenmarketing
60162551085

https://www.wasap.my/60162551085/sayanakorder+website

No comments:

Post a Comment

219 - Makna 99 Allah - Pecahan

Norsanina.blogspot.com Muhammad Al-Tanwiji dalam kitab Al-Mu’jam Al-Mufashal fi Tafsiri Gharibi Al-Qur’ani al-Karimi (2011), kata Muhaimin (...