04 - Kita menjadi kita kerana habit

Baru baru ni saya membaca buku tentang personal coaching. Antara isi di dalam buku itu mengatakan kita perlu ada habit atau perkara yang kita buat setiap masa secara berulang ulang.

Habit yang sihat akan membantu kita untuk maju ke depan dengan lebih pantas. Seperti kata seorang mentor peniagaan yang saya petik dari Facebook beliau (DAO). Kita mungkin tidak akan ada motivasi setiap hari, tetapi kita boleh boleh ada habit yang baik untuk membantu kita.

Cuba anda berhenti sekejap dari membuat apa yang anda buat sekarang. Cuba anda fikirkan perkara apa yang anda buat  bermula dari bangun tidur sehingga anda tidur malamnya. Di dalam semua aktiviti itu ada tak yang anda boleh kawal dan ubah cara membuatnya dengan membuat dengan cara yang lebih baik. Sekiranya anda berazam untuk berubah ke arah kebaikan di dalam hidup anda, boleh cuba tambah satu perkara baru yang akan menyumbang kepada kebaikan hidup anda. Contohnya anda berazam untuk berzikr setiap hari sebanyak 100 kali, terus buat sekarang. Nah, anda sudah siap satu habit.
Tulis target untuk buat lagi pada besok hari. Set reminder di dalam handphone anda.

notes: raw unedited yet

1 comment:

219 - Makna 99 Allah - Pecahan

Norsanina.blogspot.com Muhammad Al-Tanwiji dalam kitab Al-Mu’jam Al-Mufashal fi Tafsiri Gharibi Al-Qur’ani al-Karimi (2011), kata Muhaimin (...